Wednesday, 18 January 2012

Dinner with my lovely hubby

assalamualaikum.,n salam sejahtera..
request from my hubby yang teringin nk mkn fish n chip.. dengan gigihnye CB pn mengali en google. gali pnye gali jmpe le resepi yg sgt sedap....fish n chip fish sye beli ikan dori.. tau tak ikan dori cmne? cmni

                                                                 pict from google

pg tesco n cr ikan dori..nsib jmpe..ok jom kita tgk resepinye


sumber resepi dari http://zachoes.blogspot.com/2011/06/resepi-fish-and-chips.html tqvm



Bahan untuk diperap:
2 ikan dori sederhana besar
serbuk lada hitam
garam
tepung gandum secukupnya

Cara perap:
1. Basuh ikan dori (atau apa-apa ikan isi putih) bersih-bersih dan keringkan sedikit guna paper towel.
2. Lumurkan dengan serbuk lada hitam dan garam.
3. Salut tepung gandum secukupnya pada kedua-dua belah ikan (pastikan tepung disalut betul-betul supaya batter/adunan nanti boleh lekat kat ikan nanti). Ketepikan.


Bahan batter/adunan:
1C air
1 biji telur
1/4st soda bikarbonat
serbuk kunyit
garam
tepung gandum secukupnya

Cara:
1. Campur kesemua bahan-bahan adunan hingga sebati dan tidak berketul. Konsistensi yang baik adalah bila adunan dicedok dengan sudu dan jari dilalukan di belakang sudu tersebut, ada garisan nyata yang terpisah antara adunan. Lagi pekat adunan, lagi rangup ikan tu nanti.

2. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali. Dah panas, celup ikan ke dalam adunan. Perlahan-lahan masukkan ke dalam minyak.

3. Goreng hingga keemasan. Angkat dan toskan lebihan minyak.

4. Sedia dihidang dengan kentang goreng (ku guna yang segera, malas buat sendiri), coleslaw, lettuce, dan tomato segar.

Jika:
*adunan tak kembang masa goreng, tambah baking soda atau telur.
*ikan lambat masak dan nampak soggy/basah, maknanya minyak tak cukup panas.
*adunan tak lekat pada ikan semasa memasak, ikannya kurang disalut tepung semasa diperap.

 coslow, corn, frence fried n baked beans
blackpaper sos

tak lengkap fish n chip  tanpa minuman,  special air sirap lemon..


selamat mencuba!!


Wednesday, 11 January 2012

ikan bakar

salam.. 1st time try msk ikan bakar coz hubby sgt suka mkn ikan bakar.. seperti biasa mencari en google..gali punya gali jmpe satu resepi nie...sgt2 sedap...lik kg umah mertua leh lah try

resepi asal dari ibnukhusairy tq 4 ur receipe.


Bahan-Bahan :-
Se-ekor ikan bersaiz besar, dilumur sedikit garam dan asam jawa (untuk hilangkan baunya sikit)
Bawang Besar, dimayang
Bawang Merah, dimayang
Bawang Putih, diketuk (kalau semua nak diblendkan pun elok jugak.. lebih sedap rasanya)
Halia, diketuk
Serai, diketuk (dititik sikit pun ok jugak)
Lengkuas, dimayang
Cili kering, direndam dan dikisar dgn sedikit air
Santan
Air Asam Jawa
Garam & Gula Merah secukup rasa


Langkah-langkah memasaknya :-
  1. Tumis semua bawang, halia, serai dan lengkuas.
  2. Bila hampir layu, masukkan cili kisar. Kacau seketika, masukkan air asam jawa.
  3. Masak sehingga likat dan naik minyak.
  4. Perasakan dengan garam dan gula merah.
  5. Masukkan sedikit santan dan masak sehingga santan meresap dan hilang warna putihnya.
  6. Lapikkan dulang pembakar dengan  daun pisang.
  7. Lumurkan sambal ke atas ikan dan bakar dalam oven sehingga masak.
  8. Sesekali lumurkan lagi sambal.
Tips : Untuk anda membakar ikan, biasanya dalam tempoh 30 minit ikan itu sudah pun siap dibakar atau dimasak dan siap untuk dihidangkan dan di makan. Itu untuk saiz sederhana contohnya Ikan Siakap saiz sederhana. Namun, kalau ikan yang dibakar saiznya besar seperti Ikan Siakap yang dipancing eloklah dilanjutkan sedikit dalam 15 minit begitu. Untuk pastikan isinya betul-betul masak. Atau cara biasa, check sama ada isinya sudah boleh bercerai dari tulang.

selamat mencuba





sagu gula merah

salam.. 18bulan coklatbayu akan off msk..so dlm masa 2 bln nie hari2 msk untuk huby. menu dinner hr ni dessert type sagu gula merah

resepi asal dari : citarasawan tq ye resepi yg sgt sedap


Puding Sagu Gula Melaka
Bahan Sagu

150gm biji sagu
1.5 liter air
sedikit pewarna merah

Santan
100ml santan KARA/santan kotak
100ml air
1 sudu teh tepung beras
1/4 sudu teh garam

Sirap
150gm gula melaka
50ml air
1 helai daun pandan

Cara-cara :
1.  Siram sagu dengan air, toskan.  Masak dalam air mendidih hingga sagu jernih, kacau supaya sagu tidak berketul.  Biarkan dengan periuk tertutup selama 10 minit sebelum di angkat.
2.  Siram Sagu dengan air mengalir hingga kanjinya hilang.  Toskan.
3.  Sudukan ke dalam acuan kecil/gelas dan simpan di dalam peti sejuk.
4.  Satukan bahan santan, masak hingga agak pekat.  Ketepikan
3.  Satukan bahan sirap, masak hingga mendidih.  Angkat dan sejukkan.
4.  Keluarkan sagu dari acuan dan hidang bersama santan dan sirap gula melaka.  Hias dengan hirisan mangga/nangka jika suka.

Tuesday, 10 January 2012

NASI AYAM PENYET.

salam n selamat pagi, rezeki pagi alhamdulillah.. kat sini coklatbayu nk kongsi 1 resepi mknan feveret kami. selalunye mkn ayam penyet kat rawang sedap memang sedap.aura nk buat sendiri tu tetiba dtg..huhu mula lah coklatbayu menemui en google mencari resepi yg sgt best ( tgk komen yg dh try)


NASI AYAM PENYET
Resepi dari myresepi.com
resepi nie untuk mkn 6 org

Untuk ayam
  • 1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus selama 10 minit dan toskan (simpan air rebusan ayam untuk buat sup)-kite guna air nie jgk utk masak nasik
  • ½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • ½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 1 sudu besar Serbuk Kari Ayam
  • 1 sudu besar Serbuk Kunyit
  • ½ sudu besar Serbuk Lada Putih
  • 3 ulas Bawang Putih
  • 1cm Halia
  • Sedikit Air
  • 1 sudu kecil Garam
  • Minyak masak untuk menggoreng. 
cara memasak
  1. Masukkan kesemua bahan (kecuali minyak masak) dalam pengisar, kisar hingga halus.
  2. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman.-perap lama2 cenggini best.
  3. (Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tahu.)- kite tadak tauhu/tempe. Tak buat.
  4. Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras.
  5. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.



 untuk sambal

  • Sedikit minyak masak
  • 10 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)
  • 10 biji Cili padi
  • 10 biji Bawang kecil/merah, hiris
  • 3 biji Bawang putih, hiris
  • 5 biji Tomato, potong 4
  • 5 cm Belacan
  • 2 sudu Ikan Bilis-kite lebihkan cikit
  • 3 sudu gula merah/secukup rasa

 cara memasak

  1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
  2. Goreng belacan seketika Angkat dan ketepikan.
  3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
  4. Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.
  5. Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.
  6. Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
  7. Masukkan gula merah dan gaul rata.
  8. Rasa sambal yang terhasil, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.* Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk. Panaskan sambal sebelum disajikan.
  9. Untuk Sup
  10. Masukkan garam secukup rasa pada air rebusan ayam.-kite tambah ayu manis, bunga lawang, pelaga dan ketumbar (boleh masukkan terus sup bunjut kalo ade).
  11. Panaskan sebelum dihidangkan. Tabur hirisan daun sup dan daun bawang pada sup semasa disajikan.

untuk nasi

  • 3 cawan beras dibasuh dan ditoskan
  • 3 ulas bawang putih
  • satu btg kayu manis
  • 4 biji buah pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • sedikit butter
  • garam
  • kiub pati ayam/daging
  • 6 cawan air rebusan ayam (yg disimpan td)
 cara memasak
  1. Panaskan butter. Tumis bawang putih, kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sehingga wangi.
  2. Masukkan beras yg dah ditoskan. Kacau lebih kurang 3-5 minit.
  3. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kiub ayam/daging. Tunggu sehingga menggelegak sedikit.
  4. Pindah ke periuk nasi letrik dan masak macam biasa.


* yang sye goreng nie terlebih lama keras sikit. rasanye 2nd time buat nk goreng sekejap aja..
huby lik keje mkn dengan syoknye..hehe...suka tgk