Wednesday, 20 November 2013

khasiat Zuchini

CB ni pengemar rancangan Masterchef Australia... CB perasan setiap kali dorang masak mesti ada letak buah Zuchini ..sedap ke ye?... pastu CB nk cr resepi diet pn mesti ada ltk buah zuchini..
ini CB dapat info dari http://kongsibersamanora.blogspot.com/2011/10/khasiat-bunga-zucini-dan-buahnya-baik.html tqvm ye


Kebaikan sayur zucchini atau timun Jepun
  • mengandungi Vitamin C dan lutein yang menggalakkan kesihatan mata
  • mempunyai kalori rendah yang baik untuk orang-orang yang ingin menurunkan berat badan. Satu timun Jepun mempunyai hanya 25 kalori atau lebih kurang 15 kalori setiap 100g
  • membantu menyembuhkan asma kerana ia mengandungi Vitamin C
  • membantu untuk mencegah penyakit seperti skurvi, lebam dan sebagainya, yang disebabkan oleh kekurangan Vitamin C
  • apabila diambil secara berterusan boleh berkesan merendahkan tahap homocysteine ​​yang tinggi
  • menghalang risiko yang mempunyai multiple sclerosis (MS)
  • Kandungan air yang tinggi pada timun Jepun adalah sempurna bagi mereka yang berdiet 
  • mengandungi jumlah baik folat, kalium, dan vitamin A penting untuk kesihatan yang baik
  • boleh membantu melindungi daripada kanser kolon (kanser dalam perut)
Bunga zucchini yang masih melekat pada buah zucini adalah lebih baik kandungannya dan lebih segar. kredit gambar 4 umami.typepad.. 
Bahan2 untuk salt bunga zucini
  • Beberapa bunga zucchini 
  • 1/2 cawan tepung purpose ATAU tepung biasa + 2 sudu tepung jagung
  • 1 biji telur kuning
  • 1/2 cawan air sejuk + ice atau air sejuk biasa
  • garam dan lada hitam @ black pepper
Pukul telur dengan perlahan2 hingga rata + tepung + air sejuk + garam hingga sebati dan tidak terlalu pekat. Jika cair tambahkan tepung jagung sesudu dan gaul rata. Celup bunga zucchini dan goreng hingga garing. Letak dalam pinggan dan taburkan serbuk lada hitam jika suka.

Bunga zucini yang telah pun di salut tepung dan goreng rangup.. Superb

Friday, 13 September 2013

cr nk kurang berat badan ...

jika anda mempunyai PCOS dan sedang cuba mengurangkan berat badan..

Diet Petua 1: DIET tidak bermaksud BERHENTI makan.
Definisi sebenar "diet" ertinya memakan makanan berkhasiat. Ini bermakna kesihatan dan kesejahteraan dan bukan kebuluran. Namun begitu banyak diet popular hari ini dikaitkan dengan kesakitan dan kesusahan.

Diet Petua 2: Mengawal gula dalam darah anda.
Penambahan berat badan dengan PCOS boleh dikaitkan dengan keabnormalan dalam metabolisme insulin dan glukosa. Tugas utama insulin untuk mengawal gula dalam darah anda. Tetapi insulin juga memberi isyarat badan anda untuk menyimpan lemak. Paras tinggi insulin meningkatkan pengeluaran androgen, yang boleh memburukkan lagi gejala PCOS.

Dengan penentangan insulin (IR), tahap gula dalam darah anda meningkat walaupun tahap insulin. Akhirnya diabetes jenis 2 boleh mengakibatkan. Namun perubahan positif dalam diet dan senaman boleh menangguhkan pembangunan kencing manis. Diet PCOS mengurangkan jumlah karbohidrat manis yang anda makan mungkin menawarkan manfaat berat badan yang anda dapatkan.

Untuk membuat perubahan ini PCOS diet yang sihat, potong roti putih, pasta, kentang, bijirin, dan beberapa buah-buahan dan makanan ringan. Gantikan item-item dengan PCOS pilihan diet yang sihat seperti berikut:

Nutrien padat, karbohidrat tinggi serat
Makanan yang tinggi dalam protein (daging tanpa lemak, kekacang)
Makanan yang mengandungi lemak sihat (minyak zaitun, kacang, ikan)
Cuba untuk makan makanan mini sepanjang hari untuk memastikan anda gula tahap darah walaupun.

Diet Petua 3: Latihan harian.
Senaman bukanlah tip diet, tetapi jika anda sedang mencari untuk membakar kalori, anda perlu bersenam setiap hari! Daftar masuk dengan doktor anda terlebih dahulu, dan apabila anda mempunyai pergi-hadapan, dapatkan bergerak. Senaman adalah iringan yang sempurna untuk diet PCOS, terutama bagi wanita dengan PCOS dan rintangan insulin atau diabetes jenis 2.
Kebaikan senaman:

Mengawal paras glukosa darah
Menawarkan rangsangan mood
Endorfin Bertambah (opioid semula jadi badan)
Dapat kami dalam bentuk atas fizikal untuk hamil
Meningkatkan berat badan
Juga, menjadi cergas boleh membantu anda membawa bayi yang sihat untuk jangka dan mempunyai penyampaian rumit.

Diet Petua 4: Menilai hubungan anda dengan makanan.
Jika anda hidup untuk makan dan mahu berjaya dengan diet PCOS ... anda mesti memikirkan semula hubungan anda dengan makanan. Sesetengah wanita menggunakan makanan sebagai ganjaran untuk pencapaian atau untuk mencari ketenangan emosi apabila mereka berasa kesunyian. Wanita lain hidup untuk hidangan seterusnya di restoran kegemaran mereka atau penggunaan makanan sebagai satu cara untuk membawa keluarga dan rakan-rakan bersama-sama.

Untuk mengurangkan berat badan pada diet PCOS, tukar pemikiran anda makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan. Pilih makanan yang mengisi dan nutrien padat. Sebaliknya makanan makanan, makanan ringan, atau keselesaan parti yang hanya menambah lebih lemak dan berat badan, makan makanan yang akan menyuburkan badan anda.

Diet Petua 5: Tanya tentang metformin.
Metformin (Glucophage) adalah ubat yang telah dibangunkan untuk diabetes jenis 2 dan sering ditetapkan "label off" untuk obesiti dan PCOS. Metformin boleh membantu wanita yang mencari diet PCOS dengan menawarkan manfaat berikut:

Membantu dengan penurunan berat badan
Mengurangkan tekanan darah
Meningkatkan paras kolesterol
Pengurangan tahap androgen
Memulihkan haid
Meningkatkan kepekaan terhadap ubat 


Monday, 26 August 2013

DEVIL AGAIN

DEVIL'S FOOD CHOCOLATE CAKE



By: Shelly Kaldunski book on Cupcakes
Rujukan : 
Azlita masam manis

Bahan Kek Coklat 
2 cawan tepung gandum
1 / 2 cawan cocoa powder
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1 / 2 sudu kecil garam
1 / 2 cawan gula pasir
1 / 2 brown sugar
125 gm mentega
2 biji telur gred A
2 sudu kecil vanila ekstrak
1/2 cawan buttermilk-(buat sendiri guna 1/2 cawan susu ditambah dengan 1 sudu kecil cuka dan rehatkan selama 10 minit).
1 cawan air suam

Panaskan oven pada suhu 170C
Sediakan loyang ukuran 9 inc.
Alas dngn kertas minyak dan sapu butter di sekelilingnya.

Ayak tepung, cocoa powder, soda bikarbonat, garam, dan ketepikan.
Pukul mentega dengan gula sampai ringan dan mengembang, tambah telur.
Bila semuanya sudah sebati masukkan bahan-bahan  kering(tepung, cocoa powder) bergantian dengan bahan2 cecair (buttermilk+air suam) dalam tiga bahagian.
Terakhir masukkan vanili estract.
Bakar selama sekitar 30 minit atau hingga masak.

Cream Cheese Frosting
125gm Philadelphia cream cheese
60gm mentega
1/2 cawan gula aising
1 sdt vanili ekstrak
1 sudu kecil jus daripada lemon
1 sudu kecil paste lemon ~ ita tambah

Pukul cream cheese dan mentega hanya sampai creamy aje, tambahkan gula aising dan jus lemon.



Chocolate Ganache
100ml double cream/ whipping cream
250gm coklat gelap dicincang halus
sedikit garam ~ ita tak letak
1 sudu besar golden syrup ~ ita tambah
1 sudu teh paste vanila ~ ita tambah

Double boil cream jangan sampai mendidih,tambah coklat & sedikit garam, kacau rata. Bila semua sudah cair 
Angkat dan sejukkan

Melapis Kek
Tunggu kek benar-benar sejuk
tuangkan cream cheese frosting atas kek dan ratakan. Ita masukkan dalam piping bag dan paipkan atas kek.
Simpan dalam peti ais sebentar hingga cream cheese mengeras dalam 20 ~ 30 minit
Tuangkan ganache coklat atasnya
Hiaskan kek mengikut kreativiti.
Simpan semula kek dalam peti ais hingga ganache mengeras

Untuk memotong kek yang menggunakan cream cheese.
Celupkan mata pisau dalam air panas atau boleh juga panaskan mata pisau atas  dapur. 
Lap mata pisau dan potong.



SELAMAT MENCUBA


SALMON GRILL WITH SOS

salam dan selamat sejahtera...

hari ni  ai nk kongsi resepi salmon grill with sos... ahaaakkk... act salmon tu sebenarnye beli siap marinate kat jusco rawang.. tengok menyelerakan je so terus beli.. balik rumah just grill je senang/....hehe... ok smlm ada open house jiran uamh ni.. lepas tu dlm kul 9 hubby aajak p jusco jln2+cuci mata... ingt nk beli ayam konon nk buat ayam grill.. pastu nampak  jusco buka booth jual marinate ayam, salmon, daging.. mula2 juast nk jengok je aleh2 staf jusco ckp kalu beli satu dia bg percuma 1 sebb nk tutup kedai kaedahnye... lagi pn salmon tinggal 2 pcs je.. so timbang total 1 pcs yang agak beso rm 19.00 sebab 100gm rm 5.99... MAHAL... bg ai tak mhal kot sebb salmon kan.. lg pn salmon kan byk khasiatnye.. kita nk mkn jgn kedekut sgt..hehehe.... site dish hanye kobis bunga, karot, brokoli, tomato n pasta.. so nyummy.. tu just goreng biasa je.. 

resepi salmon tak de ada resepi sos je.. resepi sos mmg mantap n sedap sgt... 



resepi sos
resepi - hana

Bahan-bahan untuk sos ( by lydia )
  • 2 sudu besar butter (guna bekas grill salmon td lg sedap!)
  • 1/2 biji bawang besar (dicincang)
  • 1 sudu besar tepung gandum
  • 1/2 sudu kecil daun parsli kering (herba lain pun boleh)
  • 1 cawan susu segar
  • Sedikit garam
  • Sedikit lada hitam

Cara-cara 
  • Penyediaan sos putih: Panaskan butter dlm periuk kecil, goreng bawang besar sehingga layu. Masukkan tepung gandum dan kacau sehigga tepung gandum melekat kat bawang.
  • Masukkan bahan2 lain, masak sampai didih sambil tu kacau-kacaukan. Matikan api dan diketepikan.

selamat mencuba

Sunday, 25 August 2013

LAKSA GORENG

salam dan selamat sejahtera...

tak thu nk taip ape.. nk mulakan cerita tp rasanye tak de cerita yang menarik ...hehe... hari ni ahad boring tahap gaban sebb hubby kerja..so aii tak thu tak bikin ape... nk kemas umah rasanye dh kemas hanye basuh baju n sidai baju jelah.. tengah hari perut mula lah berdondang sayang.. buka peti tgk ada lebihan laksa masa buat asam laksa last wek... teringin pulak nk buat laksa goreng resepi hentam jelah..hehe.. tp bila rasa sedap jugak.. (puji diri sendiri...hehhe)



resepi - ai sendiri

semangkuk laksa
sebijik bawang merah - hirirs halus
seulas bwg putih - hiris halus
cili api - hiris halus - agak2 la nk pedas letak byk tak nk letak sikit ja
telur sebijik
sos cili
sos tiram
kicap manis ABC
kicap masin
sedikit garam
sayur-sayuran + daun bawang di potong 

tumis minyak ai pakai minyak matahari ( kononnk jg kesihatan ) pastu tumis la bwg merah, putih n cili padi smpai naik bau atau dh kuning masukkan sayur (ai letak syur kobis ja) pastu msukkan telur.. bila dh agak masak baru masukkan sos.. perasa dgn garam.. tada dh siap pn.. senang tak smpai 10 minit pn....hehehe




selamat mencuba... msk dengan penuh kasih sayang... dan kreatif

Thursday, 22 August 2013

PENANG ASAM LAKSA

salam lama dh tak update blog.. bz buat kukis raya.. n bz mengurut.. 3 hari berturut2 mengurut.. sakit satu bdn.. tak pe lah yang penting usaha nk dapat bb kene ada.. kalu duk je tak buat ape cmno tuh... finally ok jugak lah akak tu mengurut.. abis satu part bdn ai kene urut..hehe...so hari ni last urut msk la asam laksa... act ai mmg minat sgt asam laksa terutama asam laksa jusco mid valley... memang terangkat..
gambar google
seperti biasa resepi mr google tolong carikan.. cari punye cari jumpe lah resepi MAT GEBU.. mmg sedap...


RESEPI - MAT GEBU

BAHAN - BAHAN KUAH:-)
1 kg ikan kembong (mat guna kembong batu)
1 tin kecil ikan sardine "cap ayam"
20 biji cili kering, kerat2, cuci dan rendam dalam air panas dan toskan*
5 biji cili merah*
6 biji bawang merah*
1 biji bawang besar*
1 batang serai, dihiris*
1 cm lengkuas*
30 g belacan*(*dikisar halus)
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap kuntum
1 cawan nenas yang didadu halus
1 genggam daun pudina
1 genggam daun kesom
3 keping asam gelugor
20 g asam jawa + 1 cawan air, ramas dan tapis jusnya
Air secukupnya (ikut suka hati masing2 nak byk mana)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN LAIN :-)
Mee laksa, kalau guna yang kering, rendam 1 - 2 jam, rebus lembut, tos, cuci dgn air paip dan toskan.
Hirisan daun kesom
Hirisan daun salad
Hirisan daun selom
Hirisan cili padi
Hirisan timun (potong bentuk jejari halus)
Hirisan bawang besar
Hirisan bunga kantan (kalau suka)
Belahan limau kasturi
Petis secukupnya


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH :- Ikan kembong disiang, cuci bersih dan rebus hingga masak. Keluarkan ikan, asingkan isi dan tulangnya. Kisar tulang2 ikan tadi dan tapis, ketepikan. Ikan sardine, diasingkan dari sosnya, cuci ikan tadi dan lecek hancur, buat sama dengan isi ikan kembong tadi. Air rebusan ikan tadi ditapis ke dalam periuk, masukkan bahan kisar halus, nenas, air dari kisaran tulang ikan dan isi ikan tadi. Masak hingga mendidih dan masukkan jus asam jawa, asam gelugor dan air secukupnya. Tambah belahan bunga kantan dan daun kesom. Masak dengan api perlahan selama 45 - 60 minit. Tambah air jika perlu. Akhir sekali masukkan daun pudina dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Biar mendidih 2 - 3 minit lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK LAKSA ASSAM PENANG :- Masukkan mee laksa secukupnya dalam mangkuk sesuai, tuang kuah laksa tadi (pastikan kacau dulu sebelum tuang) secukupnya. Hias dengan bahan2 lain sebagai pelengkap dan diakhiri dengan 1/2 camca besar petis udang sebagai penambat selera....Hmmm sedap nihh...masa dok tulis ni pun, asyik terliurr jee...ahhh.. tak relaaa!!!!!!
taadaa... terangkat oooo... SELAMAT MENCUBA...

Wednesday, 17 July 2013

ROJAK AYAM


ROJAK AYAM GORENG
resepi - azlita masam manis

Bahan Kuah
10 ulas bawang merah - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
100 gm cili kering - rendam air panas hingga lembut dan kisar
1/2 cwn air asam jawa
300 gm kacang tanah
2 sudu besar kicap manis
garam secukup rasa
2 senduk gula
1 buku gula melaka - ita tambah
air secukupnya
1 kiub ikan bilis - ita tambah
2 sudu besar Planta 




Kacang tanah di goreng tampa minyak, buang kulit dan kisar halus
Panaskan kuali dan letakkan sedikit minyak.
Tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum
Masukkan lada kering dan tumis hingga naik minyak dan garing.
Masukkan air asam jawa, gula melaka, kiub ikan, garam dan gula.
Masak hingga kuah pekat.
Masukkan kicap dan tambah air jika terlalu pekat 
Bila kuah dah didih masukkan kacang tanah kacau rata
Tambahkan planta supaya kuah kelihatan sedikit berkilat

Bahan-bahan yg dimakan bersama rojak ayam
Mee kuning
Timun diracik halus
Tauhu - digoreng
Ayam - di goreng dan dipotong atau disiat2
ubi kentang digoreng - ala.. yg ni ita terlupa nak letak
Telur di rebus
Cucur Udang





CUCUR UDANG
By : Kak Ummi

1/2 kg tepung gandum
1 cawan air mendidih
1 3/4 cawan air biasa (lebih kurang la ni)
15 ekor udang - (kalu besar, kerat2 sikit)
1 labu bawang besar (dadu)
taugeh ikut suka (byk sikit lg sedap)
daun kucai - kerat 1 inci
1 biji cili merah - hiris halus2
garam secukup rasa
sedikit serbuk kunyit
minyak banyak untuk menggoreng

Satukan dan gaul rata tepung, serbuk kunyit dan garam
Masukkan udang dan sayuran serta cili. Gaul rata.
Masukkan dulu air panas dan gaul menggunakan garfu atau senduk kayu. Biar rata. (tepung akan berketul2 sikit).
Kemudian masukkan air biasa dan bancuh seperti adunan jemput biasa hingga mesra.
Panaskan minyak dan jemputkan adunan dan balik-balikkan selalu jemput.
Bila telah kuning keemasan, angkat dan toskan minyak. Hidangkan bersama sos kesukaan.



Nasi beriani Muar again...

ni kali ke2 buat nasi beriani gam muar. kali pertama umah mak ku.. buat gan kakak memang menjadik.. kali kedua kat umah sendiri. tu pn atas permintaan en suami. tp percubaan kali kedua tak berapa gam sgt..hehe... resepi amik kat kak azlita masam manis.. tqvm



NASI BERIANI GAM ASLI MUAR
resepi - azlita masam manis
Bahan-bahan untuk lauk Beriani

1 kilo daging batang pinang ~ potong anggaran 6x6x5 cm
5 biji kentang ~ belah dua
8 biji telur rebus keras
Setengah cawan ghee / minyak sapi
1 sudu teh buah pelaga
1 inci kayu manis
5 bunga lawang
1 sudu teh jintan manis
2 biji bawang besar Holland ~  hiris
5 ulas bawang putih ~  kisar
10 ulas bawang merah ~ kisar
1 inci halia ~ kisar
6 sudu makan pes rempah beriyani 
Segenggam gajus
Segenggam raisins
Air secukupnya
1 cawan Tairu / Yoghurt  ~ jika tiada perahkan 2 biji limau nipis ke dalam 1 gelas susu dan biarkan 15 minit
Garam dan gula secukup rasa
1 atau 2 sudu makan tomato puri
1 keping gula Melaka ~ ita tambah
1 kiub daging ~ ita tambah

Pijarkan minyak sapi dalam kuali
Tumiskan bawang besar hiris, bahan kisar dan semua rempah campak (kulit kayu manis etc) hingga naik bau
Masukkan pes beriyani dan biar terbit minyak
Rempah Beriani jika serbuk campurkan dengan sedikit air untuk jadikan pes
Masukkan daging ,  kentang, kiub daging dan air ~ 1 inci atas paras daging dan kentang.
Biarkan ia merenih
Bila daging dah empuk, masukkan tomato puri dan yoghurt
Biarkan ia merenih sebentar
Kemudian maukkan garam, dan gula secukup rasa
Kecilkan api , tambahkan kismis, gajus dan telur rebus
Masak hingga daging mesra.




NASI BRIYANI GAM 

Bahan-bahan untuk Nasi

5 cawan beras basmathi
1 cawan ghee / minyak sapi
1 sudu teh buah pelaga
1 inci kayu manis
5 bunga lawang
1 sudu teh jintan manis
setengah sudu teh koma koma / saffron
4 ulas bawang putih ~ hiris halus
10 ulas bawang merah ~ hiris halus
1 inci halia ~ hiris halus
3 sudu makan pes rempah beriyani 
segenggam gajus
segenggam raisins
5 cawan air
garam secukup rasa

Beras Basmathi di rendam , cuci bersih, kemudian toskan
Pijarkan minyak sapi dalam kuali
Tumiskan bahan hiris beserta buah pelaga, kayu manis, bunga lawang dan jintan manis sampai berbau harum
Masukkan rempah beriyani dan biar sehingga naik bau
Rempah Beriani jika serbuk campurkan dengan sedikit air untuk jadikan pes
Seterusnya masukkan beras dan kacau rata
Masukkan air sehingga menutup paras beras dan kacau rata
Kecilkan api.
Masak beras sehingga separa masak





Peralatan yang kita perlukan
Alat kukusan
Kain muslin ~ untuk mengalas kukusan
Kain kapas yang agak panjang untuk ukurlilit periuk kukus
Kanji ~ 1 sudu tepung ubi di masak bersama sedikit air 


Masukkan lauk beriani ke dalam periuk kukus ~ bahagian bawah kukus yang biasanya kita letakkan air
Alaskan periuk mengukus ( tingkat 2) dengan kain muslin , buat 3 layers

Masukkan nasi yang separuh masak tadi, gajus dan raisins dan koma-koma / safron
Tutupkan pengukus 
Letak periuk mengukus atas periuk kukusan yang berisi lauk
Celupkan kain kapas dengan kanji
Lilitkan kain tersebut pada bahagian di antara periuk lauk beriani dengan pengukus yang diletakkan nasi tadi.
Pastikan iktannya agak kejap.

Supaya wapnya tidak keluar.
Letak atas api yang perlahan
Masak sehingga lebih kurang 1 jam
Buka lilitan dan buka tutup pengukus
Dengan menggunakan garpu, gemburkan nasi yang sepatutnya sudah masak .
Kalau nasi masih belum masak, ulangi proses kukusan.

* Pastikan kuah beriani tu banyak ~ bila lama di masak ia akan pekat
* Gunakan api perlahan supaya kuah tidak hangus

Setelah kita belajar cara-cara penyediaan nasi Beriani, sekarang kita kena tau pula bagaimana cara untuk menghidangkan nasi beriani ni pula. 
aaa... ia ada caranya yang tersendiri dan semestinya tidak sama seperti nasi minyak.

Untuk pinggan perseorangan
Sendukkan separuh nasi ke dalam pinggan
Kemudian letakkan seketul daging beriani dan kuahnya di tengah-tengah nasi
kambuskan daging tadi dengan separuh lagi nasi
taburkan bawang goreng atau daun saderi di atasnya
Kuah beriani di hidangkan berasingan dalam bekas kecil
Atau boleh juga di nikmati bersama kuah dal dan acar

Untuk hidangan
Sendukkan 4 senduk nasi ke dalam pinggan hidang yang besar, ratakan
Letakkan 4 ketul daging, 4 ketul kentang dan 4 biji telur di atas nasi tersebut
Sendukkan 4 senduk nasi lagi untuk menutup lauk tersebut
Taburkan bawang goreng, daun saderi, daun bawang dan hati ayam yang telah digoreng garing dan dicincang.
Kuah beriyani tadi di hidangkan berasingan
Selain itu acar buah juga boleh dijadikan hidangan sampingan

Friday, 12 July 2013

OH my diet

setelah mendapat semangat untuk diet, akhirnye suamiku belikan herbalife .. 

berat 62kg
setelah 3 bulan - 56kg
selepas 3 bulan on of diet n herbalife turun 1 kg je..heheh.... 
skrg tgh usaha DIET ATKINTS LOW CARB .. teruja diet atkints ni sebb ramai yang pcos telah berjaya dpt bb alhamdulillah... CB kekadang je tak mkn nsik kkdg tu mkn byk.. susah tul nk turun diet..sabo jelah ...
dlm msa yg sme tgh mkn GLA ni pn tak istiqamah sebb nk maintance mahal la pulak.. kalu dh keje ok lah.. tp senggugut hilang.. sgt bagus

CB makan jugak maajun anggun bestari 
consume jugak ubat dr iaitu metformin


Friday, 28 June 2013

TRIFFLE LAGI...



RESEPI - CT MARYAM
OLAHAN - SUE

  • bhn2:
    1. kek gulung (ade jual kt bakeri)
    2. 1 tin buah koktel
    3. 1 tin susu cair
    4. 2 sudu besar tepung kastard
    5. 1 cawan air
    6. 2 sudu besar gula (rs la nati klu xmanis, ejas2 je)
    7. 1 sudu kecil esen vanila
    8. 1 peket serbuk agar2 (i selalu bli yg brand 'jele')
    9. 2 gelas air

    cara2:
    1. potong 2cm tebal kek gulung tu, then susun rapat2 dlm bekas. jgn bg de ruang angin lgsg tau..
    2. buka tin koktel tu, tapis airnye, then buah2 tu susun rapat2 atas kek td.
    3. buka tin susu lak, panaskan dgn api slow.. sentiasa kacau spy xhangit yer..
    4. amik tepung kastard, bancuh ngn secwn air.. agak2 susu da mendidih, tuang kastard tu, then kacau lg..
    5. masukkan gula, esen vanila.. kacau smpai pekat..
    6. da didih n pekat, tuang atas buah koktel tu.. bia sejuk jap.
    7. didihkan 2 gelas air, then masukkan serbuk agar2, kacau smpai larut. bia sejuk ckit, then tuang lak atas kastard..
    8. mskkan dlm peti ais, ble lapa mkn jela..
    ** trifle ni biasenye wat dlm cwn2 cantek, mangkuk2 mahal.. pastu xleh nk potong ngn pisau, colek2 ngn sudu je.. sekian..



Tuesday, 25 June 2013

KEK KUKUS MASAM MANIS




RUJUKAN - SKY BLUE'S KITCHEN

Bahan² 
5 biji telur
250 gm mentega
1 3/4 cawan biskut Cream Crackers yang telah dikisar halus ( SYE GUNA BISKUT MARIE)
1/2 cawan gula halus _ 
1/2 tin kecil susu pekat (SYE bubuh190 gm )
1 tsp esen vanilla

1 tsp baking powder
Haw Flakes secukupnya
Pewarna hijau, merah dan kuning (IKUT SUKA - SYE BUH WARNA HIJAU, MERAH N PURPLE)

Cara² 
  1. Didihkan air kukusan sebelum mengukus kek dan tutup penutup pengukus dengan aluminium foil semasa mengukus kek.
  2. Mentega dan gula diputar sehingga kembang.
  3. Kemudian masukkan telur dan putar lagi
  4. Campurkan baking powder dan putar. Masukkan pula susu pekat dan putar sebati.
  5. Setelah itu masukkan cream crackers kisar dan esen vanilla. Putar hingga adunan sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada 2 atau 3 bahagian ( terpulang pada citarasa masing-masing, nak 2 atau 3 bahagian ).
  7. Warnakan setiap bahagian dengan warna yang berbeza.
  8. Ambil sedikit adunan hijau dan ratakan di dalam loyang bersaiz 8 inci yang telah dilapis dengan aluminium foil. Kukus sehingga masak. Setelah adunan hijau masak, cucuk beberapa lubang dengan lidi. Tekan secara lembut dengan sudu plastik.
  9. Lapis dengan haw flakes dan lapis lagi di atasnya dengan warna kuning atau hijau. Buat begini sehingga adunan habis


SELAMAT MENCUBA

Sunday, 23 June 2013

kisah kicap ABC

salam dan selamat malam... malam ni mmg tgh rajin nk meng update blog .. lunch td masakkan untuk hubby RENDANG AYAM KICAP..

(image - google)

okey.. actually kicap ni diperkenalkan oleh my auntie Pn ROHANA @ ANA BAHULU yang mmg pakar bab masak2 kampung ni... masakan yang mmg mendapat sambutan yang hangat ialah ayam kicap yang menggunakan KICAP ABC seperti gambar di atas. asal kami anak-anak buahnye blik kg mesti ada yang request nk masak daging kicap.. mmg kick laa.... mantoppp.... bukan shj kami yg mmg pengemar daging kicap makcik ana malahan org di kg juga akan order daging msk kicap untuk kenduri-kenduri...



RENDANG AYAM KICAP
RESEPI - BUKU RESEPI DAPUR IBU DENGAN SAUS MANIS

Bahan-bahan

20-30 biji cili kering
10-12 ulas bawang merah -hiris
8 ulas bawang putih - hiris
5cm halia - hiris
3 batang serai - hiris
1cm kunyit hidup - hiris ( sye letak serbuk kunyit aja)
1/2 cwn (125ml)air
rempah ratus - 4sekawan
2 sudu besar ketumbar
1 sudu teh serbuk jintan manis
1sudu serbuk jintan putih
1/2 sudu teh serbuk lada putih
800 ml santan pekat ( saya buh santan kotak)
1.2kg ayam 
300 ml air
1 1/2 sudu teh garam
1/2 cawan kerisik
2btg serai- ketuk
2 helai daun kunyit, disimpul atau di hiris (sye tak letak sebb tak de)
1sudu besar gula merah - cencang
1 keping asam keping
75 ml ABC Saus Manis



cara penyediaan

1. potong cili dan rendam dalam air panas sehingga lebut. letak cili, bwg merah, bwg putih, halia, serai dan kunyit di dalam pengisar dan tambah air kisar sehingga menjadi pes lumat
2. msukkan semua bahan kisar di dalam periuk  dan tambah ratus dan santan pekat. letakkan atas api dan biarkan sehingga  mendidih. kacau sehingga kuah pekat. masukkan ayam dan biarkan ia di dalam pes selama 10-15 minit sehingga ayam empuk
3.  tambah air, garam kerisik, serai dan daun kunyit. terus memasak di atas api sederhana selama 15 minit atau sehingga ayam empuk. akhir sekali masukkan gula merah, asam keping dan ABC Saus Manis, biarkan selama 15 minit lagi sehingga ayam empuk dan kuah pekat. rasa dan sekiranya ada kurang tambah secukupnya sebelum diangkat.


* sesuai untuk daging jugak...
selamat mencuba

Friday, 21 June 2013

fening fening

salam dan selamat petang.. 
actually tgh pening pikir nak beli oven letrik atau oven gas industri.. order kukis mkin bayk ni.. sebelum ni bake cookies guna oven letrik jenama trio.. mmg byk berbakti lah oven ni.. thn jugak..



image dr google
memang sgt la tahan smpai leh bakar >> 100 pcs cookies tp nk tunggu berejam2 lah sebab dpt  masuk 1 tray je.. nk guna 2 try tak reti lak...

dlm hati mmg tekat nk beli oven gas industri memang jimat la kan sebb letrik mahal.. ni bil letrik tak smpai lagi.. mau melambong2 bilnye... kahkah....

dlm pada tu jugak bimbing takut penggunaan suhu dan msa pembakaran berbeza gan menggunakan letrik

guna oven trio suhu 160c selama 20-25 minit.. so nnt kalu guna oven industri mau lain pulak kan suhu nye??? yeke????? kene tnye yg pakar...

servey2 dlm google ramai otai2 bg tau elok berjaya lagi.. regenye entah msih servey lagi....
lg pun makcik sye pn guna berjaya untuk bake bahulu... tambah-tambah dia IKS memang kene guna oven industri... 

hubby pn sokong jugak kalu beli yg beso.. kol mak dan mak setuju nk bg dana untuk beli oven industri...

tqvm mak...



image google

rege dlm 1300-1500.. kalu kat area rawang ni leh dpt kat sini.. sesuai la kan untuk bakal IKS cm sye ni..kihkihkih --- perasan terlebih...

okey kat sini sye nk kongsi penggunaan oven yang sye baca kat website sini 

CARA ASAS PENGGUNAAN OVEN

A)Posisi Oven (Oven Position)
Apabila kita membuka pintu oven, kita akan dapati terdapat 3 level untuk meletakkan tray. Berikut adalah kegunaan level - level tersebut :

1) Top Level (Level Atas) - untuk quick cooking dan masakan yang memerlukan suhu kepanasan yang tinggi.

2) Middle Level (Level Tengah) - untuk masakan yang memerlukan darjah kepanasan sederhana.

3) Bottom Level (Level Bawah ) - untuk slow cooking dan masakan yang memerlukan suhu kepanasan yang rendah.
B)Suhu Oven dan conversion dalam Fahrenheit
  • 160ºC = 325ºF
  • 180ºC = 350ºF
  • 190ºC = 375ºF
  • 200ºC = 400ºF
C) Temperature Range
  • Cool/slow - 110 - 140ºC | 225 - 275ºF | Gas 1/4 - 1
  • Moderately slow - 150 - 160ºC | 300 - 325ºF | Gas 2 - 3
  • Moderate/warm - 180 - 190ºC | 350 - 375ºF | Gas 4 - 5
  • Moderately hot - 190 - 220ºC | 375 - 425ºF | Gas 5 - 6
  • Hot - 220 - 230ºC | 425 - 450ºF | Gas 6 - 8
  • Very hot - 250 - 260ºC | 475 - 500ºF | Gas 9 - 10

D) Memasak Kek, Roti, Pai
  • Pastikan oven dipanaskan terlebih dahulu dengan suhu yang betul seperti di dalam resepi.
  • Gunakan setting api : Top and Bottom Heat
E) Toast (pizza, sandwich, roti bakar)
  • Gunakan setting api : Top Heat
  • Letakkan pizza di atas tray dan bakar di atas wire rack.
F) Grill (Memanggang seperti kebab)
  • Gunakan skewer (besi pencucuk makanan) dan basting tray
  • Gunakan api setting : Top Heat dan sentiasa pusingkan kebab.
G) Panduan Keselamatan Menggunakan Oven
  • Jangan panaskan air di dalam oven
  • Jangan cuba masak telur di dalam oven
  • Jangan gunakan oven untuk memanas ruang rumah atau dapur
  • Jangan biarkan oven tanpa jagaan terutama jika ada kanak - kanak.
  • Jangan gunakan oven untuk menyimpan barangan.
  • Sentiasa pastikan sekeliling oven bersih.
  • Jauhkan oven dari beg, tuala, peralatan dapur, langsir dan barang - barang mudah terbakar.
  • Sentiasa gunakan sarung tangan untuk mengeluarkan tray yang panas.